Den röde baronen,



Manfred Albrecht von Richthofen, ”The red baron” utsågs vara en av sin tids hjältar. Han kallades ofta för Röde baronen, eftersom han flög en rödmålad Fokker Dr.I. Körandes sitt stridsflygplan under sin tid, skapade han  en del märken i historien. Han livstid varade från år 1892 till den 21 April 1918, året efter att det Första världskriget slutade. Här är min version av legenden Röde Baronen!

Redan på sin tid, för vänner likaså som för sina fiender personifierade han den djärve, dödsföraktande och till synes oövervinnerlige stridsflygaren, en hjälte av kött och blod. Historiens fönster öppnades dock bara en kort tid för hjältar som Röde baronen, under flygets barndom under första världskriget 1914–1918. Det var då den moderna tekniken togs i krigets tjänst; stridsvagnar, flygplan, ubåtar och stridsgas började användas på slagfälten med fasansfulla resultat i form av miljoner stupade och skadade soldater.
Det gjorde konflikten till det första industriella kriget. I skyn möttes franska, brittiska och tyska piloter i kamper lika dueller. Luftduellerna fick, enligt teorin drag av strider mellan gentlemän på gentlemännens villkor – under skarp kontrast mot den brutala striden och masslakten i skyttegravarna under dem.
År 1917 var ensamflygande flygaressets tid nästan passé. Med teknikutvecklingen framtvingades allt mera långtgående samarbete också i luften. Därefter tog stora jaktplan över luftscenariot.  Mannen som personifierade denna utdöende form av krigföring var Manfred Albrecht von Richthofen.

Hösten 1916 tog von Richthofens karriär ett riktigt språng, och redan då var han en riktig talang så att säga. Det var därför hade hade uppmärksammats av Bölcke, en annan luftstridskämpe, som i slutändan blev Richthofens mentor. En banbrytare när det kom till att utveckla och formalisera luftstridstaktiken, var Bölcke. I Bölckes förband fick Manfred den skolning som krävdes för att utvecklas och efter bara två ynka veckor vann han sin första luftstridsseger. Januari 1917 fick Manfred ta över en egen skvadron av ett jaktplan. Två dagar senare tilldelades han Tysklands främsta militära utmärkelse Pour le Mérite, mer känd som "Blue Max".


                  

Sommaren 1917 bildades det första större jaktförbandet i de tyska flygstridskrafterna, med von Richthofen som chef för en av enheterna i förbandet. Därmed kommenderade han 40 stridsflygplan. När den röde baronen blivit tillräkligt välkänd, tilldelades han en egen division av piloter. Samtliga flygplan målades röda med olika invidmärkningar. Anledningen var enkel – det var självklart viktigt att kunna skilja vän och fiende under striderna.

Piloterna i denna styrka blev snart så fruktade för sin förmåga att manövrera ut sina motståndare i luften att deras enhet blev känd som von Richthofens den divisionen smeknamnet Den flygande cirkusen. När han bara en knapp vecka efter utnämningen till chef för sin enhet fick en allvarlig skada i huvudet sände det därför chockvågor ända upp i det tyska överkommandot. Då hade han 60 nedskjutna fiendeplan på sin meritlista.
Istället för att riskera livet i strider mot brittiska och franska flygplan fick von Richthofen göra tjänst i propagandakriget på hemmafronten. Han skickades ut för att visa upp sig och prata inför strejkande ammunitionsarbetare. Han började även skriva sina memoarer, endast 25 år ung. Han bidrog till att utveckla bättre jaktflygplan och drog igång en designtävling bland flygplanstillverkarna. På våren 1918 fullbordade han en skrift om luftstrid, där han knöt samman vad Bölcke hade lärt ut under sin undervisning ett år tidigare med sina egna praktiska erfarenheter. Med sin meritlista på 80 segrar, dubbelt så många som Lothar och Bölcke, är det inte konstigt att Manfred von Richthofen ansågs som första världskrigets mest framgångsrika jaktpilot. Hans fiender visade på alla sätt sin respekt för den döde motståndaren. En militärpräst förrättade begravningsceremonin, allierade soldater sköt salut och von Richthofens kista bars till den sista vilan av sex australiensiska flygofficerare.

 

80 segrar senare dog i alla fall den röde baronen även han själv. Han blev nedskjuten av luftvärn i luftstrid mot ett brittiskt flyg över Morlancourt-kullarna nära Cappy vid floden Somme i Frankrike. Manfred Albrecht von Richthofen blev flertal gånger prisbelönad för sitt mod. Bl.a. tog han emot *järnkorset(som numera snarare känns igen som ännu en nazismsymbol), av högsta graden, Pour le Mérite som sagt, och diverse andra hedersutmärkelser från Österrike, Bulgarien och Osmanska riket.

*Ursprungligen tapperhetsmedalj sedan 1945 slutade järnkorset delas ut i detta syfte dock. Sedan år 1955 och framåt har det andra funktioner, stod huvudsakligen för tyska försvarsmakten Bundeswehr.

Skönlitterärt har även den röde baronen framträtt, till exempel i den tecknade och omtyckta serien Snobben! Seriekaraktären drömmer sig ofta bort på sitt tak och fantiserar om att han är en stridsflygare under första världskriget, och att då, som för många andra, röde baronen är hans värsta fiende.

Av; Jenny 9c


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0